<    Wat moet er anders in Amsterdam?    ~    Afschaffing kunst

Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Weg met de gesubsidieerde kunst

Ja, opdoeken die handel  
86%
  [ 20 ]  86%

Nee, Hannah Belliot weet wat 'goede' kunst is  
13%
  [ 3 ]  13%

Totaal aantal stemmen : 23
SCLAV
Geplaatst: Do 14 Jul 2005 23:51 Quote         
Een echte Amsterdammer Geregistreerd op: 21-5-2005 Berichten: 90 Woonplaats: Amsterdam

Kunst is gewoon nergens goed voor. En nog minder heb je aan die zogenaamde kunstkenners. Die komen er altijd een eeuw of zo later achter wat echte kunst is. Onze nationale trots, Vincent van Goch, heeft tijdens zijn leven niet één schilderij verkocht. Hoewel er ook toen al geen gebrek aan kunstkenners was.

Kunst, kunstraden, kunstcommissies, kunstkenners etc. zouden met onmiddellijke ingang moeten worden afgeschaft. Orkesten moeten maar eens leren hun eigen broek op te houden. Opera idem dito. Waarom zou ik via mijn belasting voor muziek moeten betalen die ik helemaal niet wil horen? Waarom zou ik aan kunstaankopen bijdragen terwijl ik die troep niet eens in huis zou willen hebben als het gratis was. Waarom doen een paar van die kunstkakkers net alsof het belangrijk is dat Amsterdam zou moeten meetellen in dat kunstkakkerswereldje? Waarbij een paar snuiters denken te kunnen bepalen wat 'kunst' is? Ik hoef geen kunst, en zeker geen 'vernieuwende' kunst.

Als mensen zonodig 'kunst' willen, moeten ze daar, net als voor 'brood' en 'koffie' gewoon voor betalen. Er hoeft geen bejaarde meer uitgedroogd te worden als ze eens zouden stoppen dit speeltje van elite kunstkakkers te subsidieren.
Stop Kunst!

P@tje.
Geplaatst: Do 14 Jul 2005 23:54 Quote         
Een echte Amsterdammer Geregistreerd op: 9-4-2004 Berichten: 11549 Woonplaats: pittoresk Almere

Sclav,

Deels eens, er lopen teveel nietsnutten rond die zichzelf kunstenaar noemen...echter er wordt op meerdere manieren ondersteund. Veel dans, theater, schilders en beeldhouwers hebben simpelweg ( nog) niet de kans gehad hun werk te tonen omdat het, naar mijn idee, een nogal incestueus clubje van zogenaamde kenners is.

Twijfel gevalletje....weet er te weinig van om een oordeel te vellen...maar in de beginne ga ik een eind met je mee.

Geplaatst: Vr 15 Jul 2005 00:00 Quote         
Een echte Amsterdammer Geregistreerd op: 19-1-2005 Berichten: 15548 Woonplaats: almere

Als je hoort welke bedragen qua subsidies hiermee gemoeid zijn,echt niet meer normaal,waarom denk je dat onze "vrienden"de krakers er zo op geilen om ergens een atelier te beginnen??? Knipoog
Aan de andere kant is het ook is het voor mij ook moeilijk hier over te oordelen,daar ik totaal o,o heb met zgn kunst met name als het de gemeenschap bakken met geld kost.
Profiel    E-mail               
Crash
Geplaatst: Vr 15 Jul 2005 00:06 Quote         
Een echte Amsterdammer Geregistreerd op: 12-7-2005 Berichten: 267 Woonplaats: de andere kant van de plas

Ik kan mij er ook wel deels in vinden. Als kunst echt zo goed is, dan komen de mensen (en daarmee de centen) er vanzelf wel op af.

Kwestie van de subsidies afschaffen en dan blijven degenen die echt bekwaam zijn in hun vak vanzelf wel over, zodat er tonnen dan wel niet miljoenen euro's overblijven om te investeren in echt nuttige zaken. Zoals bijvoorbeeld een betere bestrijding (en preventie) van criminaliteit, het verbeteren van de integratiecursussen of in het bouwen van studenten(container)woningen.
Profiel                  
Ziem
Geplaatst: Vr 15 Jul 2005 03:15 Quote         
Een echte Amsterdammer Geregistreerd op: 12-5-2005 Berichten: 5797 Woonplaats: Amsterdam

Ik las een groot artikel in de VN . Die vonden het schandalig dat ABN-AMRO het stedelijk met een shit load of money steunt. Want dat zou de onafhankelijkheid beschadigen. Ze hadden ook voorbeelden uit het buitenland van musea die het schandalig vonden....
Nee zij vonden dat het gesubsidieerd moet worden met belastinggeld..Fantastisch er zijn nog steeds journalisten die denken dat nederland een grote honingpot met subsidiegeld is en dat die door de middenklasse burger moet worden gespekt zodat de gemiddelde grachtenpleb er van kan genieten (note: ik woon ook op de gracht).

Okay....

Hier gaan we...

De centen die de ABN Amro in het Stedelijk pompt zijn op naam van die bank.
Eerlijk maar zeer dom. Reactie: Ja maar ik heb een rekening bij die bank. Prima. Als je het niet zint zeg de rekening op, niemand zal je tegenhouden.

De musea die zaten te janken hebben boter op hun hoofd want die krijgen ook centen van multinationals..TATE, LOUVRE, MOMA etc.. alleen krijgen zij het via een kunstfonds met een mooie naam, eigendom van...uuuuhh...yup...van grote banken en multinationals...BNP Paribas, BBV Vizcaya, General Electric, CITI Corp etc....alleen ABN was te dom om een BV'tje op te richten met een artie naam. Dom, typisch Nederlands.
Is er iets mis met bedrijfssubsidie is dan de volgende vraag?
Ik weet niet waarom.
- Zonder subsidie is een kaartje 40 euro..met, tussen de 15 en 20....
- Ja maar de integriteit wordt aangetast.....Wat???????????? met die centen die ABN levert kan het stedelijk waarschijnlijk een fantastisch nieuw stuk kopen op een veiling in Londen
- Ja maar dan hangt het eerst op het hoofdkantoor van de ABN in zuid.
- So what??? Zij hebben betaald als het dan eerst een jaar daar hangt en dan naar het stedelijk komt. Waar jank je over je hebt er zelf toch geen cent voor betaald. Het is niet dat er belastingcenten voor gebruikt zijn. Tuurlijk zal Rudy Fuchs erover klagen(integriteit etc....) .... Yeah Rudy..de man die als ik mij niet vergis het stedelijk in Den Haag aan de rand de afgrond heeft gebracht (correct if I'm wrong) en daarna hier in Amsterdam Appels op de naam van het stedelijik ging imoprteren voor persoonlijke verkoop (Nee Zieeeeeeem je liegt is niks van waar...sure. In den Haag hebben ze gelachen. Die Rudy, zijn wij toch blij dat we die kneus hebben gedumpt).

Ik heb een vriend die speelt voor in zeer bekend symphonie orkest in Duitsland. En 80% van de centen komt van bedrijven. Die 4 of 5 bedrijven hebben een eis Je speelt in totaal 30% van je optredens per jaar voor ons en onze klanten de overige 70% mag je de hele wereld over reizen en het enige wat je moet doen is dat op de kaft het programma boekje en op de site onze namen staan. En per optreden, als het in een land is waar wij vertegenwoordigd zijn 10% van de kaartjes voor ons zijn. Waar is het probleem? Als die multinationals zeggen....Schade leute, wir zahlen nicht, nou dan kan ik niet van Mozart, Mahler of Beethoven luisteren en genieten.

Dus laten we niet hier hypocriet zitten te blaten en blij zijn dat er bedrijven zijn die het mogelijk maken dat ik met mijn vrouw in de beste concertzaal (Concertgebouw) ter wereld kunnen genieten van klassieke muziek. En dat die vieze multinationals het mogeljk maken dat een kaartje geen 100 maar 50 euro kost voor een top optreden. Concertgebouw heeft nog steeds, gratis matinee en 15 euro zondamatinee optreden, probeer maar eens, zeer de moeite waard (Mogelijk mede dankzij bedrijfsgeld, vies he).

Aan u de eer....

Z.

PS. Die Belliot mops (oh Ziem zeer denigrerend) roept bij mij dezelfde weerstand op als Gonny.....Hopeloos...
Profiel                  
Godelieve
Geplaatst: Vr 15 Jul 2005 07:17 Quote         
Een echte Amsterdammer Geregistreerd op: 4-7-2005 Berichten: 138 Woonplaats: Amsterdam Rivierenbuurt

Ed en Cis schreef:
Als je hoort welke bedragen qua subsidies hiermee gemoeid zijn,echt niet meer normaal,waarom denk je dat onze "vrienden"de krakers er zo op geilen om ergens een atelier te beginnen??? Knipoog
Aan de andere kant is het ook is het voor mij ook moeilijk hier over te oordelen,daar ik totaal o,o heb met zgn kunst met name als het de gemeenschap bakken met geld kost.
26.000 bedreigers
Een journalist van HP/De Tijd is bedreigd en geïntimideerd door de filmers van de docusoap '26000 gezichten'. De journalist deed onderzoek naar het leger aan filmfondsvreters en dat beviel de documentairemakers blijkbaar niet. "We zullen eens laten zien hoe goed we met 130 filmmakers de weg kennen in de (linkse) media. We pakken je," zo dreigde een opperfilmer. De lijst van de documakers bestaat puur uit het bekende fossielen-clubje dat jaarlijks miljoenen opstrijkt aan filmsubsidies en ongeziene kunstfilms.
Profiel                  
Ziem
Geplaatst: Vr 15 Jul 2005 09:12 Quote         
Een echte Amsterdammer Geregistreerd op: 12-5-2005 Berichten: 5797 Woonplaats: Amsterdam

[quote="Godelieve"][quote="Ed en Cis"]Als je hoort welke bedragen qua subsidies hiermee gemoeid zijn,echt niet meer normaal,waarom denk je dat onze "vrienden"de krakers er zo op geilen om ergens een atelier te beginnen??? Knipoog
Aan de andere kant is het ook is het voor mij ook moeilijk hier over te oordelen,daar ik totaal o,o heb met zgn kunst met name als het de gemeenschap bakken met geld kost.[/quote]26.000 bedreigers
Een journalist van HP/De Tijd is bedreigd en geïntimideerd door de filmers van de docusoap '26000 gezichten'. De journalist deed onderzoek naar het leger aan filmfondsvreters en dat beviel de documentairemakers blijkbaar niet. "We zullen eens laten zien hoe goed we met 130 filmmakers de weg kennen in de (linkse) media. We pakken je," zo dreigde een opperfilmer. De lijst van de documakers bestaat puur uit het bekende fossielen-clubje dat jaarlijks miljoenen opstrijkt aan filmsubsidies en ongeziene kunstfilms.[/quote]

Ik heb dat artikel gelezen en hij had 4 van die docu's eruitgepikt en uitgelicht. Wat bleek die 4 waren helemaal niet zo zielig als de docu's wilden doen voorkomen. Wat was nog schreinender was dat geen van de documakers de moeite had genomen om de dossiers van die mensen op te vragen bij de IND laat staan dat ze uberhaupt naar de IND hadden gebeld. De enige zinnige reactie die hij kreeg na het publiceren van zijn artikel was van een hulpverlener van een van die mensen, het Sri Lankees dossier, en die ingezonden brief is ook gepubliceerd. De rest was goedkope haitmail. En de VARA houdt vol dat die docu's geen politiek statement zijn maar een afspiegeling van de werkelijkheid. Hun belevingswereld waarschijnlijk. De VARA vergeet voor het gemak te vermelden dat het beleid door Cohen (PVDA) is bedacht en dat van 26.000 mensen (allen uitgeprocedeerd voor het jaar 2000) er 5.000 alsnog een verblijfsvergunning hebben gekregen.

Z.
Profiel                  
goofy666
Geplaatst: Vr 15 Jul 2005 09:46 Quote         
Een echte Amsterdammer Geregistreerd op: 4-3-2005 Berichten: 9911 Woonplaats: Amsterdam

P@tje. schreef:
Sclav,

Deels eens, er lopen teveel nietsnutten rond die zichzelf kunstenaar noemen...echter er wordt op meerdere manieren ondersteund. Veel dans, theater, schilders en beeldhouwers hebben simpelweg ( nog) niet de kans gehad hun werk te tonen omdat het, naar mijn idee, een nogal incestueus clubje van zogenaamde kenners is.

Twijfel gevalletje....weet er te weinig van om een oordeel te vellen...maar in de beginne ga ik een eind met je mee.

Ik ook.

Subsidie voor beginnende kunsteraars is goed. echter moet er wel wat eisen aan gesteld worden zodat het doel is dat de kunstenaar op eigen benen gaat staan!

Bijvoorbeeld 2 jaar subsidie, eerste 6 maanden 100 % 2de 75% en na 2 jaar geen subsidie meer.

Lieveheersbeestje
Geplaatst: Vr 15 Jul 2005 10:59 Quote         
Een echte Amsterdammer Geregistreerd op: 16-1-2005 Berichten: 4628

Even een persoonlijke noot hierop.
Zowel mijn moeder als mijn broer zijn kunstenaars. Mijn moeder heeft naast haar kunst een baan, waar ze wit geld mee verdient. Ook heeft ze nog een baan, waar ze zwart geld mee verdient.
Mijn broer ontvangst helemaal niets kwa geld. Hij moet zichzelf helemaal bedruipen vanuit de inkomsten die hij als kunstenaar verdient. En dat is geen vetpot moet ik je zeggen. De verhouding arbeid/financien is totaal niet evenredig op de weegschaal. Hij besteed toch zeker wel 60 uur per week aan zijn projecten, krijgt de ene na de andere afwijzing, maar omdat hij een zeer groot doorzettingsvermogen heeft, kan hij zich toch bedruipen door de kleine inkomsten die hij voor optredens krijgt.

Ik ben het met je eens dat veel kunstenaars, kunstkenners, kunstcritici er een potje van maken. Veel kunstenaars maken gebruik van de WIK, maar besef ook dat er veel daar juist geen gebruik van kunnen maken, door allerlei oorzaken.
Als je ziet wat er tegenwoordig onder kunst wordt verstaan, dan vraag ik me ook wel eens af wat in godsnaam de criteria zijn.

Ik ben het dus ten dele met je eens.

Geplaatst: Vr 15 Jul 2005 11:06 Quote         
Een echte Amsterdammer Geregistreerd op: 17-5-2004 Berichten: 6843 Woonplaats: Amsterdam, Oud-West

Ik vind het overdreven om te stellen dat 'de schone kunsten' er allen maar is voor een kleine elite. Er zijn veel 'gewone' mensen die van kunst genieten, ook al is "het nergens goed voor".

Desiderius Erasmus
Profiel       Website            
Dragje
Geplaatst: Vr 15 Jul 2005 11:22 Quote         
Een echte Amsterdammer Geregistreerd op: 25-1-2005 Berichten: 22946 Woonplaats: Amsterdam De Pijp!

Weet je nou wat zo frappant is?

Hoop Nederlanders blaten als domme schapen dat "WE" trots moeten zijn op "ONZE" cultuur, maar stimulans om die cultuur vorm te geven, waarbij kunst een groot onderdeel voor zijn/haar rekening neemt, moeten we als "DOM" beschouwen.

Kijk, dat noem ik nou contradictie optima forma.

Maar domme uitspraken hoor ik wel vaker hier. Mijn mening. How stupid can you be?
Bah! Yuck

Geplaatst: Vr 15 Jul 2005 12:34 Quote         
Een echte Amsterdammer Geregistreerd op: 21-5-2005 Berichten: 90 Woonplaats: Amsterdam

Dragje schreef:
Weet je nou wat zo frappant is?

Hoop Nederlanders blaten als domme schapen dat "WE" trots moeten zijn op "ONZE" cultuur, maar stimulans om die cultuur vorm te geven, waarbij kunst een groot onderdeel voor zijn/haar rekening neemt, moeten we als "DOM" beschouwen.

Kijk, dat noem ik nou contradictie optima forma.

Maar domme uitspraken hoor ik wel vaker hier. Mijn mening. How stupid can you be?
Bah! Yuck
Trots zijn op je cultuur heeft helemal niet te maken met de eeuwigdurende subsidies voor de kunstjes van bijvoorrbeeld Opera, Concergebouw Orkest, Stedelijk etc. Net als dat smoesje als dat de buitenlanders zo massaal op onze cultuur af zouden komen. Als ze ergens voor komen is dat met grote stip op nummer één DE COFFEESHOP. Als ze al voor kunst komen, dan is dat kunst die in zijn tijd niet of nauwelijks gewaardeerd werd door die kliek waarvan de nazaten nu sinterklaas spelen met onze belastingscenten. Ik heb nooit om opera, ballet of het concertgebouworkest gevraagd. Wil ook niet dat anderen voor mij gaan bepalen wat kunst of cultuur is! Ik wil niemand het plezier ontnemen om naar zo'n moppie van Karl Heinz Stockhousen of Peter Schat te luisteren, maar waarom zou ik mee moeten betalen aan een compositieopdracht voor die teringherrie? Laat die gasten eens een fatsoelijke baan zoeken als ze zonodig willen 'componeren', gillen, baletten of violeren. Nu lijkt het wel alsof de Kunst de Godsdienst heeft vervangen en alleen een kleine groep insiders 'weet' wat echte kunst zou zijn. Creaps!

SCLAV
Geplaatst: Vr 15 Jul 2005 12:45 Quote         

Kristel Klier schreef:
Ik vind het overdreven om te stellen dat 'de schone kunsten' er allen maar is voor een kleine elite. Er zijn veel 'gewone' mensen die van kunst genieten, ook al is "het nergens goed voor".
Nou, die ken ik dus niet. Iedereen die ik ken loopt met een grote boog om een balletvoorstelling heen en zou er nog niet naar tore gaan al kregen ze geld toe. Als je zonodig naar ballet, opera of het stedelijk wil, waarom betalen die arrogante kwasten daar dan gewoon niet zelf voor?

Dragje
Geplaatst: Vr 15 Jul 2005 12:48 Quote         
Een echte Amsterdammer Geregistreerd op: 25-1-2005 Berichten: 22946 Woonplaats: Amsterdam De Pijp!

B*llshit C. Niemand pretendeert hier te weten wat wel of niet onder kunst valt. Het mooie aan kunst is juist dat het zo subjectief is al het maar zijn kan; oordeel daarover dus. Door financiering kunnen diverse kunstenaars vanuit verschillende hoeken kunst fabriceren. Het is aan de persoon die het bekijkt om te oordelen of het mooi is of niet. Alleen door die diversiteit komen grote talenten aan het licht. En cultuur wordt wel degelijk deels gevormd door kunst, beetje dom om dat niet eens in te zien.

Wat S.H betreft deel ik je mening, op de opleiding, ooit, van Muziek Technologie werd ik daar mee doodgegooid en dat is gen pretje inderdaad. Te experimenteel naar mijn oordeel.

Geplaatst: Vr 15 Jul 2005 12:53 Quote         
Een echte Amsterdammer Geregistreerd op: 16-1-2005 Berichten: 4628

SCLAV: Nu sla je door. Jij hebt nergens om gevraagd zeg je. Jeetje, wat makkelijk, wij vragen hier in dit land wel om meer dingen niet, maar daar moet ook voor betaald worden. Punt.
Wees op de een of andere manier toch eens blij dat je in een land leeft waar nog aan kunst en cultuur wordt gedaan, te weinig naar mijn zin, nee neem dan Berlijn of Freiburg, dat zijn perfecte kunstenaarssteden!
En wat bazel je nou over toeristen die alleen voor de coffeeshop komen hier! Menig toerist komt hier om naar een museum te gaan, dus dat argument gaat ook al niet op.

Berichten van afgelopen:  

Pagina 1 van 7
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur